Malhaize in de retail: miljoenen op de kap van het personeel

Primaire tabs

Al jaren woedt er een prijzenoorlog binnen de retail en iedereen is hier de dupe van, behalve management en aandeelhouders.

Terwijl het personeel steeds flexibeler moet zijn en de inkomsten van de leveranciers onder druk staan, verdient het management miljoenen – al dan niet aan gouden handdrukken - en vangen de aandeelhouders royaal dividend.

Al jaren woedt er een prijzenoorlog binnen de retail. Elke keten voelt plotseling nood aan goedkope huismerken en probeert dit te realiseren in alle mogelijke kosten, behalve overhead en vergoedingen voor management en aandeelhouders. Het inkomen en de werkzekerheid van producenten, leveranciers en winkelpersoneel staan onder druk.

Het personeel toonde de voorbije jaren in de volledige retailsector een buitengewone flexibiliteit. Bij de grote retailers zien we overal meer taken binnen dezelfde functie, wervingsstops, uitgebreidere openingsuren, een hogere werkdruk en ga zo maar door. Aansluitend zien we dat tijdelijke en deeltijdse contracten en interimtewerkstelling, iets wat vroeger kenmerkend was voor hard discounters zoals Aldi en Lidl, nu ook hun weg vinden naar grotere en meer gevestigde merken. Waarom moet het personeel zich keer op keer dubbel plooien? Om melk te kunnen verkopen aan 5 cent per liter minder?

Indien er niet meer kan bespaard worden op het eigen personeel, wordt er gekozen voor franchisen: zelfstandigen in een wurgcontract met personeel aan slechtere arbeidsvoorwaarden (want tewerkgesteld onder een andere CAO). Boeren en andere leveranciers voeren actie omdat de winkelketens hen onvoldoende vergoeden. Dankzij de just-in-time¬ leveringen kan bespaard worden op opslagruimte maar is er alleen maar meer vrachtverkeer op de baan. De zorgen voor het milieu zijn voor later, zolang er nu maar winst kan gemaakt worden.

En dat er winst gemaakt wordt staat buiten kijf. In 2013 maakte Delhaize België bijvoorbeeld meer dan 190 miljoen euro winst. Ook de aandeelhouders werden verwend: er werd zo’n 11% dividend uitgekeerd voor 2013 en de Delhaize-aandelen worden nog steeds aanbevolen door beleggingsadviseurs (o.a. KBC Securities). Ook de boekhouders droegen bij aan het succes van Delhaize: de groep betaalde in België slechts 0,15% belasting in 2012. Er zijn genoeg voorbeelden van andere retailers om ons hier te moeten beperken tot slechts één.

Jongsocialisten verzet zich tegen deze wurgtactieken van de retailers. Het moet gedaan zijn dat de winsten naar het management en de aandeelhouders gaan en de samenleving achterblijft met de lasten. Het personeel wordt afgebeuld en dan toch bij het huisvuil gegooid. Daarom voerden we op 23 juni actie aan de Beurs van Brussel met de slogan: “Bonussen zijn niet belangrijker dan mensen.”